GMTH

Reihenherausgeber / Series Editors

Markus Neuwirth
markus.neuwirth@epfl.ch

Florian Edler
floriedler@aol.com

Markus Neuwirth forscht am Digital and Cognitive Musicology Lab der École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL). An der EPFL leitet er derzeit das Forschungsprojekt „From Bach to the Beatles – Exploring compositional building blocks and musical style change with hermeneutic and computational methods“, das von der Volkswagen Stiftung gefördert wird (2018–2020). Bis September 2016 war er Postdoktorand (gefördert durch den Fonds für wissenschaftliche Forschung – Flandern) an der Universität Leuven, wo er 2013 im Fach Musikwissenschaft mit einer Arbeit zu den rekomponierten Reprisen bei Haydn und seinen Zeitgenossen promoviert wurde. Seit 2016 Neuwirth ist Mitherausgeber der Zeitschrift Music Theory and Analysis. Zusammen mit Pieter Bergé gab er den Sammelband What is a Cadence? Theoretical and Analytical Perspectives on Cadences in the Classical Repertoire (Leuven University Press, 2015) heraus. Außerdem war Neuwirth Gastmitherausgeber eines Themenheftes zu musikalischer Expektanz (ZGMTH, 2013). Neuwirth ist Ko-Autor (mit Felix Diergarten) einer neuen musikalischen Formenlehre, die 2018 bei Laaber erscheinen wird. Er hat außerdem eine Reihe von Beiträgen zu verschiedenen musiktheoretischen und musikhistorischen Themen vorgelegt.

Florian Edler, geboren 1969 in Kiel, studierte Schulmusik, Geschichte und Musiktheorie in Berlin. 2009 erfolgte die Promotion an der Universität der Künste Berlin. Musiktheorie unterrichtete er 2002‒15 als Lehrbeauftragter und Gastdozent an der UdK Berlin, zusätzliche Lehraufträge führten ihn an die HfK Bremen sowie 2004‒06 an die HfM Franz Liszt in Weimar. 2013‒15 war er Verwalter einer Professur an der Hochschule Osnabrück, 2015 erfolgte die Berufung auf eine Professur für Musiktheorie an der HfK Bremen. Die 2013 veröffentlichte Dissertation befasst sich mit Reflexionen über Kunst und Leben. Musikanschauung im Schumann-Kreis 1834 bis 1847. Weitere Publikationen behandeln Musik und Musiktheorie des 17. bis 20. Jahrhunderts sowie Gehörbildungsmethodik. Den 18. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH), der vom 5. bis 7. Oktober 2018 an der HfK Bremen stattfand, leitete Florian Edler gemeinsam mit seinem Kollegen Prof. Andreas Gürsching. Im Vorstand der GMTH wirkt er seit 2018 als Beisitzer mit und ist innerhalb dieses Gremiums zuständig für die Publikationsreihen der Gesellschaft [Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie (ZGMTH); Proceedings]. Er ist Mitherausgeber der GMTH-Kongressberichte Berlin 2015 sowie Bremen 2018.

Markus Neuwirth is a Postdoctoral Researcher at the Digital and Cognitive Musicology Lab of the École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL). At EPFL he conducts a research project titled “From Bach to the Beatles – Exploring compositional building blocks and musical style change with hermeneutic and computational methods” funded by the Volkswagen Foundation (2018–2020). Previously he held a Postdoctoral Fellowship from the FWO Flanders at Leuven University, where he obtained his PhD in musicology in 2013. He is co-editor of the journal Music Theory and Analysis as well as the main editor of the GMTH Proceedings. In addition, he has been co-editor (with Pieter Bergé) of the volume “What is a Cadence? Theoretical and Analytical Perspectives on Cadences in the Classical Repertoire” (Leuven University Press, 2015) as well as guest editor of a special issue on musical expectancy (Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie, 2013). Neuwirth is the co-author (with Felix Diergarten) of a new musical Formenlehre that will be published with Laaber in 2018. Furthermore, he has published widely on various sonata-form issues in the works of Haydn and his contemporaries, on cognitively oriented music analysis, on musical corpus research, and on the relationship between hypermetric analysis and music performance.

Florian Edler, born in Kiel in 1969, studied music education, history, and music theory in Berlin. In 2009, he completed his doctoral studies at the Berlin University of the Arts, where he taught music theory from 2002 to 2015 as a lecturer and visiting instructor. In addition, he held positions as a visiting instructor at the University of the Arts Bremen, and from 2004 to 2006 at the University of Music Franz Liszt in Weimar. Subsequently, from 2013 to 2015, he held a professorship at the Osnabrück University of Applied Sciences, and in 2015 he was appointed as a professor for music theory at the University of the Arts Bremen. His dissertation, published in 2013, was entitled Reflections on Art and Life. Music Perspectives in the Schumann Circle, 1834 to 1847 (Reflexionen über Kunst und Leben. Musikanschauung im Schumann-Kreis 1834 bis 1847). Additional publications by Edler address topics of music and music theory in the 17th through the 20th centuries, as well as aural training methodology. Together with his colleague Prof. Andreas Gürsching, Florian Edler chaired the 18th annual congress of the German Music Theory Society (GMTH), held at the University of the Arts Bremen from 5 to 7 October 2018. Since 2018, Edler has assisted in an advisory capacity on the board of the GMTH, where he is responsible for the Society’s series publications [Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie (ZGMTH); Proceedings]. He is co-publisher of the GMTH congress report for 2015 in Berlin and for 2018 in Bremen.