GMTH

Reihenherausgeber / Series Editor

Markus Neuwirth
markus.neuwirth@epfl.ch

Markus Neuwirth forscht am Digital and Cognitive Musicology Lab der École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL). An der EPFL leitet er derzeit das Forschungsprojekt „From Bach to the Beatles – Exploring compositional building blocks and musical style change with hermeneutic and computational methods“, das von der Volkswagen Stiftung gefördert wird (2018–2020). Bis September 2016 war er Postdoktorand (gefördert durch den Fonds für wissenschaftliche Forschung – Flandern) an der Universität Leuven, wo er 2013 im Fach Musikwissenschaft mit einer Arbeit zu den rekomponierten Reprisen bei Haydn und seinen Zeitgenossen promoviert wurde. Seit 2016 Neuwirth ist Mitherausgeber der Zeitschrift Music Theory and Analysis. Zusammen mit Pieter Bergé gab er den Sammelband What is a Cadence? Theoretical and Analytical Perspectives on Cadences in the Classical Repertoire (Leuven University Press, 2015) heraus. Außerdem war Neuwirth Gastmitherausgeber eines Themenheftes zu musikalischer Expektanz (ZGMTH, 2013). Neuwirth ist Ko-Autor (mit Felix Diergarten) einer neuen musikalischen Formenlehre, die 2018 bei Laaber erscheinen wird. Er hat außerdem eine Reihe von Beiträgen zu verschiedenen musiktheoretischen und musikhistorischen Themen vorgelegt.

Markus Neuwirth is a Postdoctoral Researcher at the Digital and Cognitive Musicology Lab of the École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL). At EPFL he conducts a research project titled “From Bach to the Beatles – Exploring compositional building blocks and musical style change with hermeneutic and computational methods” funded by the Volkswagen Foundation (2018–2020). Previously he held a Postdoctoral Fellowship from the FWO Flanders at Leuven University, where he obtained his PhD in musicology in 2013. He is co-editor of the journal Music Theory and Analysis as well as the main editor of the GMTH Proceedings. In addition, he has been co-editor (with Pieter Bergé) of the volume “What is a Cadence? Theoretical and Analytical Perspectives on Cadences in the Classical Repertoire” (Leuven University Press, 2015) as well as guest editor of a special issue on musical expectancy (Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie, 2013). Neuwirth is the co-author (with Felix Diergarten) of a new musical Formenlehre that will be published with Laaber in 2018. Furthermore, he has published widely on various sonata-form issues in the works of Haydn and his contemporaries, on cognitively oriented music analysis, on musical corpus research, and on the relationship between hypermetric analysis and music performance.