Bhagwati, Sandeep. 2023. “Writing Sound Into the Wind: How Score Technologies Affect Our Musicking.” In Notation. Schnittstelle zwischen Komposition, Interpretation und Analyse. 19. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH Proceedings 2019), edited by Philippe Kocher. 1‒1. https://doi.org/10.31751/p.255
eingereicht / submitted: 05/01/2021
angenommen / accepted: 05/01/2021
veröffentlicht (Onlineausgabe) / first published (online edition): 20/12/2023
zuletzt geändert / last updated: 19/12/2023

Writing Sound Into the Wind

How Score Technologies Affect Our Musicking

Sandeep Bhagwati

ABSTRACT: In this slightly updated text of his keynote speech at the Annual Congress 2019 of the GMTH, Sandeep Bhagwati discusses foundational concepts of current discourses on notation, such as notational perspective and comprovisation. He elaborates on the place of notation in an ongoing evolution that sees sound production gradually move away from human agency and its translation into the visual and unfolds the field for possible notation opened up by new sensory technologies. Will the introduction of such responsive and fluid score technologies once more change the very nature of what we call music? Finally, he imagines possible shifts in the ontology of musicking that may be occasioned by such ‘invisible’ notations and through non-human agency in musicking.

In diesem leicht überarbeiteten Text seiner Keynote auf dem Jahreskongress 2019 der GMTH erörtert Sandeep Bhagwati grundlegende Konzepte des aktuellen Notationsdiskurses, wie z. B. notational perspective und comprovisation. Er erläutert den Platz von Notationsformen innerhalb einer laufenden Entwicklung, in der sich die Klangerzeugung allmählich vom menschlichen Handeln und seiner Übersetzung ins Visuelle entfernt, und entfaltet das Feld möglicher Notationen, das durch neue sensorische Technologien eröffnet wird. Wird die Einführung solcher reaktionsfähiger und fließender Notationstechnologien die Natur dessen, was wir Musik nennen, erneut verändern? Schließlich stellt er sich mögliche Verschiebungen in der Ontologie des Musizierens vor, die durch derartige ›unsichtbare‹ Notationen und durch nichtmenschliches Handeln im Bereich des Musizierens hervorgerufen werden könnten.

Schlagworte/Keywords: Comprovisation, music notation; Notation; notation objects; notation technologies; Notationsobjekte; Notationstechniken; Ontologien des Musizierens; ontologies of musicking

Dieser Artikel erscheint im Open Access und ist lizenziert unter einer Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz.

This is an open access article licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.