Zeitschrift
der Gesellschaft für Musiktheorie

Sonderausgabe (2010) – ISSN 1862-6742

Autorinnen und Autoren

AARON GIRARD is an Adjunct Assistant Professor at Rider University. He holds a BA in music and physics from Wesleyan University and a Ph.D. in historical musicology from Harvard University, where his dissertation concerned the institutionalization of music theory as an academic discipline in the United States.

CHRISTOPHER F. HASTY is Walter W. Naumburg Professor of Music at Harvard University where he teaches music theory. His research has centered on topics in 20th-century theory and analysis and on general questions of rhythm and musical process. He is also an active composer.

TOBIAS JANZ studierte Klavier, Kammermusik und Musiktheorie an der Musikhochschule Lübeck sowie Musikwissenschaft und Philosophie an der Humboldt-Universität zu Berlin. Nach Diplomabschlüssen in Klavier und Musiktheorie wurde er 2005 mit einer Dissertation über die Dramaturgie des Orchesterklangs in Wagners Ring des Nibelungen promoviert. Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Rahmen des DFG-Forschungsprojekts „Musikalische Selbstreflexion. Musik über Musik im 19. Jahrhundert“ am Musikwissenschaftlichen Institut der Universität zu Köln (2006–2007), Juniorprofessor für Historische Musikwissenschaft an der Universität Hamburg (2007–2013), Vertretungsprofessur (C4) an der Humboldt-Universität zu Berlin (Sommersemester 2011), Visiting Assistant Professor an der National Taiwan University (Juli/August 2013), Professor für Historische Musikwissenschaft an der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (seit Oktober 2013).

TOBIAS ROBERT KLEIN is a Research Scholar at the interdisciplinary Zentrum für Literatur- und Kulturforschung in Berlin and an Associate Member of the International Centre for African Music and Dance at the University of Ghana. He was a member of the editorial team for the publication of the Collected Writings of Carl Dahlhaus, has authored and edited several books on the musical and literary cultures of Europe and Africa and contributed to musicological reference works and periodicals such as MGG, Handbuch der Musikalischen Gattungen and the Mozart-Jahrbuch.

ADAM KRIMS is Professor of Music Analysis at the University of Nottingham. He is author of Music and Urban Geography (2007), Rap Music and the Poetics of Identity(2000), editor of Music/Ideology: Resisting the Aesthetic(1998), and author of numerous articles and essays on music and urban geography, political economy, Marxism, hip-hop, and music theory. He is currently writing, among other things, the first ever entry on »music and geography« for the next edition of Grove Dictionary of American Music.

ALBRECHT SCHNEIDER, born in 1949, studied musicology, biology, prehistoric archaeology (German: Ur- und Frühgeschichte), philosophy, and pedagogy at the Universities of Bonn and Cologne. He was in the management of the German association of music publishers (DMV) and of the national association of music merchants (GDM) as well as teaching part-time at the University of Bonn and the RWTH Aachen before being appointed professor for systematic musicology at the University of Hamburg. Schneider is also affiliated with the Comenius University of Bratislava (Slovakia) where he took his Habilitation in musicology. He has been teaching as a visiting professor in the Department of Ethnomusicology and Systematic Musicology, University of California of Los Angeles (UCLA), and has lectured in various European institutions. He is a founding member of the Internationaler Arbeitskreis Systematische und Vergleichende Musikwissenschaft (International Cooperative in Systematic and Comparative Musicology, Inc.) and has been co-editor (with Oskar Elschek) of the journal Systematische Musikwissenschaft/Systematic Musicology (1993-2000).

OLIVER SCHWAB-FELISCH studierte Musikwissenschaft, Germanistik und Musiktheorie in München und Berlin. Seit 1998 Studienrat im Hochschuldienst am Fachgebiet der TU Berlin. Mitglied des Gründungsvorstands und 2004–08 Vizepräsident der Gesellschaft für Musiktheorie. 2004–09 Mitherausgeber der ZGMTH. Veröffentlichungen zur Musik des 18. und 19. Jahrhunderts und zu Themen der Musiktheorie.

JAN PHILIPP SPRICK studierte Musiktheorie, Viola, Musikwissenschaft und Geschichte in Hamburg und Harvard und wurde 2010 an der Humboldt-Universität zu Berlin mit einer Arbeit über die Sequenz in der deutschen Musiktheorie um 1900 promoviert. Seit 2006 ist er Dozent für Musiktheorie an der Hochschule für Musik und Theater Rostock und wurde dort im Oktober 2013 auf eine Professur für Musiktheorie berufen. Von 2009 bis 2013 war er Mitherausgeber der ZGMTH. Im Winter Quarter 2012 unterrichtete er als Visiting Assistant Professor am Department of Music der University of Chicago.

BENJAMIN STEEGE is Assistant Professor of Music at Stony Brook University. He is currently finishing a book on Hermann von Helmholtz for Cambridge University Press and will be a research fellow of the Alexander von Humboldt Foundation at the Humboldt University of Berlin in 2010-11.

VERENA WEIDNER, Studium Lehramt Musik und Musiktheorie in München, Philosophie an der FernUni Hagen. 2012 Forschungspreis des AMPF. 2013-2014 Referendariat in Hamburg mit Musik und Philosophie. Promotion zur Dr. phil. an der Universität Hamburg über das Verhältnis Musikpädagogik – Musiktheorie. Seit 2013 Mitherausgeberin der Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie. Seit 2014 Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität Osnabrück im Bereich Musikpädagogik und an der Universität zu Köln (bis 06/2014 Hochschule für Musik Saar) mit dem Schwerpunkt Koordination und Konzeption im KOMPÄD-Projekt (www.kompaed.de).